Boekingstip!
Tsjechoreizen is al jaren hét reisbureau met reizen naar Tsjechie. Bekijk het complete reisaanbod op Tsjechoreizen.nl.
Tsjechoreizen is al jaren hét reisbureau met reizen naar Tsjechie. Bekijk het complete reisaanbod op Tsjechoreizen.nl.
Tsjechie heeft één van de oudste autofabrieken van Europa, hier wordt het bekendee automerk Skoda gebouwd. Skoda is opgericht in 1895 en is daarmee een van de oudste automerken van Europa. Laurin en Klement zijn de grondleggers van het bedrijf, oorspronkelijk begonnen met het repareren van fietsen, daarna het vervaardigen van motoren om tenslotte - nadat zij in de jaren twintig gefuseerd zijn met het Skoda concern - zich toe te leggen op het produceren van auto's.
Skoda heeft in de geschiedenis eigenlijk altijd tot de topmerken in Europa behoord. Al voor de 2e wereldoorlog kreeg Skoda, indertijd gevestigd in het centrum van de West-Boheemse hoofdstad Plzen, meer bekendheid door de samenwerking met de Hispano Suiza ontwerpers. Hoewel aan het eind van de 2e wereldoorlog de Skodafabriek volledig bleek te zijn verwoest door de veelvuldige bombardementen, begon men na de oorlog bijna ogenblikkelijk weer met de productie. In de jaren '50 stond Skoda in de top5 van de best verkochte automerken in Europa. Helaas bleek het Oostblokregime een desastreuze uitwerking te hebben. Achter het 'ijzeren gordijn' stonden ontwikkeling en innovatie stil en de fabriek balanceerde op het randje van de afgrond.
Na de val van het communisme groeide Tsjechie in een paar jaar uit tot de grootste autofabrikant van Europa. Skoda's worden gemaakt in Mlada Boleslav en in Kolin, maar vooral ook in de Noord-Moravische stad Ostrava. Daar zijn de afgelopen jaren grote autofabrieken neergezet waarin duizenden werknemers werk vinden, met name ook bij toeleveringsbedrijven voor andere automerken. In Kolin staat een fabriek waar per jaar zo'n 300.000 Toyota's, Peugeot's en Citroen's worden afgeleverd. In Ostrava wil het Koreaanse merk Hyundai net zoveel aantallen auto's per jaar van de band laten rollen.
In 1991 werd Skoda onderdeel van de Volkswagen groep. Deze nieuwe impuls heeft het merk goed gedaan. Modellen als de Felicia en later vooral de Octavia en de Fabia hebben het merk weer terug gebracht naar de top. De Belgische ontwerper Dirk van Braeckel tekende de Octavia, die in 1996 op de markt verscheen als middenklassehatchback, gebaseerd op het VW Golf-platform. In 1999 werd de Felicia opgevolgd door de Fabia. Skoda kreeg in enkele jaren de reputatie terug die het merk in de jaren van stagnatie was kwijtgeraakt: degelijk, betrouwbaar, slim ontworpen en niet te duur. Tussen 1996 (het jaar van de Octavia) en 2011 verdubbelde de productie van ca, 350.000 tot 700.000 per jaar, waarmee Skoda een van de snelstgroeiende Europese merken werd.
In 2002 ontwikkelde Skoda op basis van de Chinese VW Passat de Superb. Daarmee trad het merk voor het eerst sinds 1939 weer toe tot de grote middenklasse. Deze Superb bleek vooral als taxi geliefd te worden, maar een groot succes bij de reguliere autobezitter bleef uit. Dat veranderde in 2008 met de Superb II; het ontwerp was evenwichtiger geworden en de auto had het voordeel zowel een sedan als hatchback te zijn, door de dubbel uitgevoerde achterklep. Deze constructie is een unicum.
In 2006 betrad Skoda met de introductie van de Roomster - een veelzijdige en ruime MPV met een verrassend uiterlijk - voor het eerst het MPV-segment. Veel aandacht werd besteed aan zuinige, krachtige motoren. Het model werd vernieuwd in 2010. Gekozen werd voor vijf verschillende uitvoeringen, met motoren van 1.2 HTP/ 51 kW tot 1.6 TDI 77kW. In 2009 volgde opnieuw een (succesvolle) segmentuitbreiding van Skoda met de introductie van de Yeti, een eigenzinnige SUV. De Yeti is bijzonder veilig, maakt gebruik van de modernste technieken en heeft 2 groene B-labels. Gekozen werd voor vier uitvoeringen (met als basismotor de 1.2 TSI): Active, Comfort, Ambition en Elegance. De Yeti werd al snel bejubeld door de autopers, en verkozen tot Trekauto van het Jaar 2010.
Om tegemoet te komen aan de vraag naar beperking van het brandstofverbruik de CO2-uitstoot, brengt Skoda van alle modellen een greenline versie uit. Een laag verbruik wordt gerealiseerd door gebruik te maken van motoren met een relatief kleine cilinderinhoud, langere eindoverbrengingen, start-stopsysteem, een regeneratief remsysteem, een verlaagd onderstel en banden met een lage rolweerstand.
Pon Mobiel, onderdeel van Pon's Automobielhandel, importeert sinds 1992 het automerk Skoda. Mede dankzij het steeds bredere (en duurzame) modellenprogramma maakt Skoda in Nederland een spectaculaire groei door. Pon initieert een veelvoud aan activiteiten namens Skoda, dat in Nederland kan rekenen op een steeds groter wordende groep rijders. De vele groene, energiezuinige modellen - extra vriendelijk geprijsd door de Nederlandse belastingdienst - dragen aantoonbaar bij aan Skoda's stijgende marktaandeel.
Word je volgende auto een Skoda? Verkoop dan je huidige auto makkelijk en snel op Marktplaats. Binnen de autorubriek zijn er elke maand 1 miljoen potentiële autokopers te vinden. De kans op een succesvolle verkoop is daarmee 2 keer zo groot als waar dan ook. Elke dag worden er 6.000 nieuwe advertenties geplaatst. Daarmee is Marktplaats de meeste populaire autoverkoopsite van Nederland.